کیفیت هوای شهر مشهد قابل قبول است

کیفیت هوای شهر مشهد قابل قبول است

مشهد – هم اکنون کیفیت هوا در ایستگاه‌های رسالت، لشگر، سجاد، خیام شمالی، خاقانی و مفتح در شرایط پاک و سایر ایستگاه‌های سطح شهر در شرایط قابل قبول است.

به گزارش خبرگزاری مهر، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، بر اساس داده‌های جمع آوری شده از ایستگاه‌های سطح شهر وضعیت کیفیت هوا شهر مشهد در ۲۴ ساعت گذشته با عدد شاخص کلی ۶۷ در شرایط قابل قبول قرار دارد.

هم اکنون کیفیت هوا در ایستگاه‌های رسالت، لشگر، سجاد، خیام شمالی، خاقانی و مفتح در شرایط پاک و سایر ایستگاه‌های سطح شهر در شرایط قابل قبول است.

بیشترین بار آلودگی از ایستگاه واقع در بولوار آوینی با عدد شاخص ۹۹ در شرایط قابل قبول گزارش شده است

خدمت نیروهای جهادی برگ زرین دیوان مبارزه با کرونا است

خدمت نیروهای جهادی برگ زرین دیوان مبارزه با کرونا است

سیدمرتضی سقائیان‌نژاد در دیدار با مسئولین و نمایندگان نیروهای جهادی خواهر در امر تغسیل و کفن و دفن اموات در بهشت حضرت معصومه(س)، با اشاره به اهمیت خدمت و جهاد در حوزه‌های مختلف اظهار کرد: مردم ما نشان داده‌اند که در برهه‌ های مختلف بحران و شرایطی که هموطنان نیاز به کمک دارند همیشه پرشور و با تمام توان در میدان هستند.
وی با اذعان به اینکه در شرایط شیوع بیماری که در کشور به وجود آمده شاهد یک حرکت عمومی برای جلوگیری از شیوع کرونا هستیم خاطرنشان کرد: با وجود اینکه در کشورهای مختلف به اشکال متفاوت مردم از یکدیگر در این شرایط بحران غافل شده‌اند و به نوعی مرزهای اخلاق را کنار زده‌اند، در کشور ما در این بحران، یک‌دستی و یکپارچگی مردم بیش از پیش نمایان شده و ضمن رعایت اصول و نکات بهداشتی، مردم یاریگر و همراه و کمک‌ رسان هم هستند.
شهردار قم با اشاره به خدمت خالصانه و خستگی ناپذیر کادر پزشکی و درمانی برای درمان بیماران کرونایی تصریح کرد: نیروهای جهادی نیز در این شرایط همچون شرایط بحرانی دیگر به میدان آمده و یاریگر کادر بهداشت و درمان و دیگر بخش‌ها شده‌اند.
وی با تاکید بر اینکه نیروهای جهادی برگ زرین دیوان مبارزه با کرونا ویروس هستند گفت: حضور به موقع و کمک اثربخش نیروهای جهادی خصوصا در آرامستان‌ها برای تغسیل و تدفین بهداشتی و شرعی متوفیان کرونا باری از آلام و درد مصیبت‌دیدگان در این شرایط برداشت.
در این جلسه گزارشی از روند خدمت رسانی طلاب خواهر جهادی در سازمان بهشت معصومه(س) ارائه شد و ضمن قدردانی از خدمات نیروهای جهادی، دستورات لازم جهت ارتقای سطح کیفی خدمات از سوی شهردار قم به مسئولین مربوطه داده شد.

حضور شهرداری قم همراه کادر درمان در مبارزه با ویروس کرونا قابل‌تقدیر است

حضور شهرداری قم همراه کادر درمان در مبارزه با ویروس کرونا قابل‌تقدیر است

کتر محمدرضا قدیر امروز با حضور در جلسه رسمی و علنی شورای شهر قم با تأکید بر اهمیت همکاری همه ارگان‌های دولتی و خصوصی در مبارزه با ویروس کرونا اظهار داشت: برای شکست این ویروس نیازمند همکاری همه ارگان‌ها در استان بوده و کادر درمان به‌ تنهایی نمی‌تواند بر این بیماری پیروز شود.
وی با بیان اقدامات انجام‌شده درباره مبارزه با ویروس کرونا افزود: شهرداری قم یکی از ارگان‌هایی است که در دو ماه گذشته در کنار کادر درمان و در میدان مبارزه با ویروس کرونا حضورداشته و اقدامات آن قابل‌تقدیر است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم گندزدایی و ضدعفونی معابر شهری را موردتوجه قرارداد و گفت: شناسایی کانون‌ های بحران در شهر و ضدعفونی و گندزدایی نقطه‌ای یکی از اقداماتی است که با تدبیر و مدیریت شهرداری قم به‌خوبی انجام‌شده است.
وی همچنین به موضوع تبلیغات شهری و فرهنگ‌ سازی صحیح در مبارزه با این ویروس اشاره و خاطرنشان کرد: شهرداری قم با نصب بنرهای تبلیغاتی و آموزشی در دعوت مردم برای پیوستن به پویش در خانه بمانیم و همچنین ارائه آموزش‌های لازم گام‌های بزرگی را برداشته است.
قدیر همچنین پیگیری‌ های شهردار قم را برای تهیه دستگاه زباله‌ سوز مورد توجه قرار داد و گفت: پیگیرهای شهردار محترم قم و همچنین رایزنی مستقیم وی با سفیر چین برای تهیه دستگاه زباله‌سوز نتیجه‌ بخش بوده و به‌ زودی این دستگاه در قم نصب و راه‌اندازی می‌شود.
وی امحای صحیح و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی زباله‌های بیمارستانی را یکی از دغدغه‌ های دانشگاه علوم پزشکی دانست و تأکید کرد: خوشبختانه در شرایط بحران تمام زباله‌های بیمارستان‌ها به‌ صورت مستمر و بر اساس پروتکل‌های بهداشتی دفع شده و شهرداری قم در این حوزه نیز موفق عمل کرده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم در پایان به آماده‌ سازی بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) نیز اشاره و اظهار داشت: شهرداری قم در آماده‌سازی بیمارستان امیرالمؤمنین (ع) همکاری خوبی با دانشگاه علوم پزشکی داشته و مجموعه اقدامات و همکاری‌های شهرداری قم در مدت شیوع ویروس کرونا قابل‌تقدیر و سپاسگزاری است.

پیام تبریک شهردار قم به مناسبت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

پیام تبریک شهردار قم به مناسبت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی

به گزارش شهرنیوز؛ دکتر سید مرتضی سقائیان‌نژاد شهردار قم در پیامی به مناسبت سالروز تشکیل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷ و به فرمان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام خمینی، این مناسبت را به تمامی پاسداران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تبریک گفت.

متن پیام شهردار قم به این شرح است:

بسمه تعالی

سپاه پاسداران انقلاب اسلامی وعده الهی در آیه “وَآخرینَ مِن دونِهِم لا تَعلَمونَهُمُ اللَّهُ یَعلَمُهُم” است که به خوبی “وَأَعِدّوا لَهُم مَا استَطَعتُم مِن قُوَّهٍ وَمِن رِباطِ الخَیلِ تُرهِبونَ بِهِ عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُم” را تحقق بخشید و با الصاق این آیه بر قلب خود چشم اندازی وسیع در ابعاد ملی و فراملی برای مبارزه با استکبار و ظلم ستیزی ترسیم نمود که نیازمند استمداد الهی بود و با زمزمه‌های عارفانه و مجاهدت‌های خستگی ناپذیر “قَوِّ عَلى خِدمَتِکَ جَوارِحی وَاشدُد عَلَى العَزیمَهِ جَوانِحی” را متجلی ساخت و کارآمدی خود را در تأثیرگذارترین عرصه‌های پیشرفت نظام اسلامی به خوبی نشان داد و با تحمل دشواری‌ها به شجره  طیبه پرثمری تبدیل شد و مظهری برای خودباوری، مقاومت و ایستادگی در سایه‌ی پرچم ولایت گردید.

این نهاد مردمی با درس‌آموزی صحیح از آموزه‌های انقلاب به خوبی در حفظ و صیانت از آرمان‌ها و مرزهای اسلام ناب محمدیصلی الله علیه و آله و سلم و انقلاب اسلامی و عمل به فرامین ولایت در دوران دفاع مقدس و فتح قله‌های رفیع خدمت به مردم در ابعاد مختلف بازسازی، سازندگی، مدیریت بحران‌ها و حوادث در کنار مردم و برای مردم بوده و همواره علیرغم شنیدن اتهامات مختلف با بصیرت، دشمن‌شناسی و اقتدار مناسب نسبت به خنثی‎سازی توطئه‌های داخلی و خارجی پیشگام بوده است.

تاریخ انقلاب اسلامی شاهد برگ‌های زرین حماسه، ایثار و افتخار این نیروهای ارزشی در تمام ادوار زمانی پس از انقلاب است و تعبیر عمیق “اگر سپاه نبود، کشور هم نبود” نشانه‌ی باور امام راحل به این لشگر الهی و افق دید وسیع این مرجع جهان اسلام به آینده و تحولات کشور و روابط بین‌الملل است و تبلور این پیش‌بینی معمار کبیر انقلاب در برهه‌های مختلف کام دوستان و مظلومان را شیرین و امیدوار و ذائقه دشمنان و ظالمان را تلخ و ناامید ساخت.

اینجانب ضمن تبریک سالروز تاسیس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دوم اردیبهشت؛ یاد و خاطره همه شهدای جان برکف، ایثارگران، جانبازان و آزادگان این لشگر مخلص و سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی که الگویی ساده زیست و نماد یک سرباز همیشه در میدان و محبوبی از جنس عرفان سپاه در عرصه بین‌المللی است؛ گرامی داشته و به برکت دعای حضرت فاطمه معصومهسلام الله علیها برای همه این طلایه‌داران روزهای سخت مقابله با کرونا، سلامتی، سربلندی، پیروزی و موفقیت در سایه عنایات خاصه‌ی بقیه الله الاعظمعجل الله تعالی فرجه الشریف، تحت فرماندهی معظم کل قوا و رهبری معزز انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه‌ایمدظله العالی برای تحقق گام دوم انقلاب ازخداوند متعال خواستارم.

زیباسازی شهری با محوریت تبیین فرهنگ ایثار و شهادت

زیباسازی شهری با محوریت تبیین فرهنگ ایثار و شهادت

سیدمحمد موسوی منش با اشاره به رویکردها و راهبردهای سازمان زیباسازی شهرداری قم در حوزه المان‌سازی و ایجاد هویت بصری در شهر، اظهار کرد: طی سال‌های اخیر سازمان زیباسازی با اولویت توجه به هویت فرهنگی، مذهبی و معنوی شهر اقدام به طراحی المان‌ها و طرح های متنوع و نوآورانه برای اکران در شهر کرده است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم با اذعان به اینکه المان‌ها و طرح‌های اکران شده در شهر نقش بسزایی در نمایش هویت و فرهنگ یک شهر دارند، تصریح کرد: به همین منظور با این نگاه، المان‌هایی طراحی و اکران شده که هویت شهر را به نمایش درآورده و در عین حال نوآورانه باشد.
موسوی منش به ساخت و اکران المان‌های سلام، پیامبر اعظم(ص)، المان‌های مشاغل، نقاشی‌های دیواری شهدا و علما و مراجع تقلید و… در شهر اشاره کرد و گفت: جدا از نگاه به نمایش هویت علمی دینی شهر قم، رویکرد جدی سازمان زیباسازی در نمایش و تبیین نقش و جایگاه ایثار و شهادت در شهر مشهود بوده است.
وی با اذعان به اینکه نمایش المان‌ها با محوریت شهدا و جایگاه ایثار و شهادت نقش بسزایی در تقویت این روحیه در جامعه به خصوص نسل جوان دارد، افزود: در این راستا همکاری تنگاتنگی بین این سازمان و نهادهای فعال در حوزه ایثار و شهادت وجود دارد.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم با تاکید بر اینکه استان قم بالغ بر ۶ هزار شهید تقدیم انقلاب اسلامی کرده است، اظهار کرد: در حوزه دفاع از حرم نیز شهدای زیادی از قم تقدیم شده است که با همکاری ستاد کنگره شهدا و موسسات فعال در این حوزه، فضاسازی شهری با رویکرد معرفی این شهدا در دستور کار است.
موسوی منش یکی از برنامه‌های این سازمان را طراحی تمثال‌های شهدا و اکران در معابر مهم شهر عنوان کرد و گفت: همچنین شهرداری در نامگذاری معابر و کوچه‌ها به نام شهدا اقدامات قابل توجهی انجام داده که به همین منظور به دنبال اکران تصویر و یا تمثال هر شهید در خیابان یا کوچه مربوط به آن که عمدتا محلات سکونت شهدا است، هستیم.
وی رویکرد دیگر در طرح‌های زیباسازی را توجه ویژه به نشاط اجتماعی شهر و شهروندان دانست و گفت: اجرای المان‌ها و طرح‌های مناسبتی در شهر با توجه به وضعیت و شرایط اجتماعی با محوریت تقویت روحیه نشاط و شادابی همواره در دستور کار بوده است؛ نمود و جلوه خاص و ویژه این اقدام، اکران اخیر المان‌های شکرستان با محوریت شعارهای بهداشتی بوده که مورد استقبال شهروندان نیز قرار گرفته است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری قم اضافه کرد: ایجاد حال و هوای مناسبت‌های مختلف با اکران المان‌ها به خوبی محقق می‌شود و از این فرصت همواره سازمان استفاده کرده است.

طرح جامع حمل‌ و نقل شهر قم نهایی شده است

طرح جامع حمل‌ و نقل شهر قم نهایی شده است

عباس ذاکریان با اشاره به اقدامات انجام‌ شده در حوزه حمل‌ و نقل و ترافیک، اظهار داشت: مطالعات بازنگری طرح جامع حمل‌ و نقل و ترافیک قم در سال ۹۸ انجام شد که نقشه راه ۱۵ ساله شهر قم در حوزه حمل‌ و نقل ترافیک می‌شود.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم افزود: امیدواریم در اوایل سال ۹۹ مقدمات تصویب نهایی این طرح در شورای ترافیک استان و هماهنگی شهرهای کشور فراهم شود و به‌عنوان سند بالادستی برای حمل‌ و نقل ترافیک شهر قرار بگیرد.

ذاکریان با بیان اینکه برای نخستین بار طرح مطالعات دوچرخه شهر قم در سال ۹۸ به اتمام رسید و تحویل معاونت حمل‌ و نقل و ترافیک  شد، یادآور شد: در این مطالعات طرح جامع، اقدامات خوبی همچون شناسایی مسیرهای ویژه دوچرخه پیش‌بینی‌ شده است.

وی عنوان کرد: همچنین در این طرح خانه دوچرخه تدارک دیده شد و مباحث مختلف در رابطه با دوچرخه به‌عنوان یک سند مسنجم پیش روی شهرداری قرار می‌گیرد.

معاون حمل‌ و نقل و ترافیک شهرداری قم تصریح کرد: مطالعات شناسایی نقاط حادثه‌خیز برای افزایش ایمنی تردد در سطح شهر و مطالعات ممیزی ایمنی ترافیک فضای سبز شهری و همچنین مطالعاتی جهت احداث پارکینگ‌های غیر همسطح در شهر مقدس قم در سال ۹۸ اتفاق افتاده است.

یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سرانه هر شهروند قمی در بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری قم

یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان سرانه هر شهروند قمی در بودجه سال ۱۳۹۹ شهرداری قم

محسن رنجبر صبح امروز در نشست خبری تشریح بودجه، با اشاره به تصویب بودجه سال ۹۹ شهرداری قم، اظهار داشت: دو سناریوی مالی برای اجرای پروژه‌های شهرداری در سال ۹۹ دیده شد که در سناریوی نخست نیازمند ۹ هزار میلیارد تومان بودیم که ایده آل ترین حالت برای اتمام پروژه‌های عمرانی شهر بوده ولی این دست‌یافتنی نیست.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با تأکید بر تأمین بودجه موردنیاز از طریق ایده‌هایی جدید و کاربردی، افزود: اجرای ایده‌های خلاقانه در تأمین اعتبارات مالی شهرداری همیشه مدنظر بوده و امسال نیز با توجه به نام‌گذاری مقام معظم رهبری به‌عنوان سال جهش تولید این مسئله در اولویت برنامه‌ها قرارگرفته است.

رنجبر، شهرداری را برای تحقق شعار سال مسئول دانست و بیان کرد: برای سال ۹۹ بودجه شهرداری در ابتدا بااعتباری بالغ‌بر ۳ هزار و ۱۵۰ میلیارد تومان بسته شد و برنامه‌ریزی برای اجرای پروژه‌ها بر اساس همین اعتبار انجام شد.

وی منابع دیگر تأمین اعتبارات را موردتوجه قرارداد و گفت: تأمین ۶۵۰ میلیارد تومان اعتبار از طریق اوراق مشارکت از دولت یکی دیگر از راه‌های تأمین بودجه موردنیاز پروژه‌های عمرانی شهر است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم زمان صرف شده برای دقیق سازی بودجه با اهداف راهبردی شهرداری قم را بیش از هزار نفر ساعت اعلام و تصریح کرد: بعد از بررسی‌های انجام‌شده ۶۵۷ میلیارد تومان بودجه جاری و دو هزار و ۴۹۲ میلیارد تومان در ۹۶۵ ردیف بودجه عمرانی تصویب شد.

رنجبر با تأکید بر توجه به هماهنگی بودجه با شاخص‌های راهبردی شهرداری قم، خاطرنشان کرد: شهرداری ۱۱ راهبرد مشخص در بودجه در نظر گرفته که به‌عنوان‌مثال ارتقاء حمل‌ونقل عمومی مانند ناوگان اتوبوسرانی، مترو و افزایش کیفیت رفت‌وآمد در معابر تقریباً ۴۵ درصد بودجه را به خود اختصاص داده است.

وی ادامه داد: از خصوصیات این بودجه می‌توان به انطباق دقیق بودجه راهبردی با چشم‌انداز ۱۴۰۰ و ۱۴۱۴ و در نظر گرفتن میانگین رشد پنج ساله شهرداری اشاره کرد اما بودجه در شورا به عدد سه هزار و ۸۵ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم به جزییات کسب بودجه اشاره و ابراز کرد: بر طبق پیش‌بینی‌های انجام‌شده ۸۰۰ میلیارد تومان از محل عوارض و بهای خدمات، ۱۶۰ میلیارد تومان از بودجه دولت و کشور، ۴۰۰ میلیارد تومان از محل دارایی‌های خود شهرداری، ۵۸۰ میلیارد از فروش اموال غیرمنقول و ۱۱۶۰ میلیارد تومان نیز از محل انتشار اوراق مشارکت و تسویه بدهی دولت و  همچنین وام تأمین می‌شود.

رنجبر نسبت هزینه‌های جاری شهر را بیان کرد و گفت: ۲۰.۳ درصد بودجه جاری شهر یعنی عددی برابر ۶۳۰ میلیارد تومان است که ۱۸۸ میلیارد تومان شامل نگهداری شهر در قسمت خدمات شهری مانند رفت و روب، جمع‌آوری پسماند و تخلفات شهری، ۱۰۳ میلیارد تومان کمک به سازمان اتوبوسرانی، قطار شهری، آتش‌نشانی، پسماند و فرهنگی است.

وی ادامه داد: بودجه‌ای که صرف خود ساختار شهرداری اعم از پرسنلی می‌شود با توجه به رویکرد ضد تورم‌زایی که در نظر گرفته‌شده و همچنین توجه به اقتصاد مقاومتی کمتر از ۱۰ درصد رشد نسبت به سال گذشته داشته است.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم با تأکید بر اداره ارزان شهر با توجه به افزایش تورم در سال جاری و دستگاه‌های دیگر اظهار داشت: کل تملک دارایی‌های شهرداری در بخش مالی و سرمایه‌ای در حدود ۷۹.۷ بوده یعنی دو هزار ۴۵۵ میلیارد تومان، که سهم فعالیت‌های تملک دارایی سرمایه‌ای برای اجرای پروژه‌های مدیریت شهری از کل بودجه ۶۵ درصد است.

رنجبر ادامه داد: آن بخشی که مربوط به تملک دارای سرمایه‌ای می‌شود ۷۰۰ میلیارد تومان است و سرانه درآمد شهرداری از عوارض شهری نیز۶۳۰ هزار تومان از هر نفر شهروندی قمی در نظر گرفته‌شده است.

وی عددی را که شهرداری در سال ۹۹ به ازای هر شهروند هزینه می‌کند را بیش از یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد و گفت: شهرداری به ازای هر ۶۳۰ هزار تومانی که دریافت کرده در بحث رفت‌وروب و ایمنی و نگهداری فضای سبز ۲۲۰ هزار تومان و در پروژه‌های عمرانی یک میلیون ۶۰۰ هزار تومان به ازای هر نفر هزینه کرده یعنی به ازای هر شهروند قمی یک‌میلیون و ۸۳۰ هزار تومان در سال ۹۹ هزینه می‌شود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه انسانی شهرداری قم مأموریت‌های شهرداری را بر اساس مدل راهبردی تشریح و تصریح کرد: در حوزه کالبد و شهرسازی ۱۰ درصد بودجه معادل ۳۱۰ میلیارد تومان، محیط‌زیست و خدمات شهری ۱۶.۷ درصد معادل ۵۲۵ میلیارد تومان، ایمنی و مدیرت بحران ۳ درصد معادل ۸۵ میلیارد تومان، حمل‌ونقل و ترافیک با بیشترین بودجه یعنی ۴۰ درصد عدد ۱۲۶۰ میلیارد تومان، خدمات و مدیریت ۴ درصد معادل ۴۶۱ میلیارد تومان و اجتماعی فرهنگی هم ۲.۵ درصد برابر ۷۰ میلیارد تومان هزینه می‌کند.

رنجبر به دیگر برنامه‌های شهرداری نیز در سال ۹۹ اشاره کرد و اظهار داشت: گسترش پارکینگ سازی در قم بااعتباری بالغ‌بر ۱۰۵ میلیارد تومان، اتمام فاز یک مترو بااعتباری برابر ۴۱۲ میلیارد تومان و بازگشایی پارک بازی غدیر، تجهیز، نگهداری و تعمیر ناوگان حمل‌ونقل عمومی بااعتباری بالغ‌بر ۱۷۰ میلیارد تومان از دیگر برنامه‌های شهرداری قم در سال ۹۹ است.

همزمان با هفته زمین پاک: نهمین دوره قرعه کشی سالانه همیاران بازیافت برگزار می شود

همزمان با هفته زمین پاک: نهمین دوره قرعه کشی سالانه همیاران بازیافت برگزار می شود

به گزارش روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم، سید عبدالله میرابراهیمی با اشاره به برگزاری نهمین دوره قرعه کشی سالانه همیاران بازیافت اظهار داشت: سازمان مدیریت پسماند شهرداری به منظور تقدیر از مشارکت شهروندان در امر تفکیک پسماند نسبت به برگزاری قرعه کشی سالانه اقدام می نماید.
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند در هر شرایطی قدردان مشارکت شهروندان قمی است، ادامه داد: برنامه قرعه کشی در سال های گذشته به صورت برگزاری مراسم جشن و تقدیر با حضور همیاران و شهروندان صورت می گرفت که با توجه به شرایط فعلی روز پنج شنبه چهارم اردیبهشت ماه همزمان با هفته زمین پاک و به صورت برنامه زنده از مرکز صدا و سیمای قم پخش خواهد شد.
میر ابراهیمی با اشاره به فرآیند حضور شهروندان در قرعه کشی افزود: شهروندان با تحویل پسماندهای خشک به خودروهای سیار که به صورت هفتگی به درب منازل آنان مراجعه می‌کنند و یا غرفه‌هایی که در سطح مناطق و نواحی مستقر هستند، برگه‌های امتیاز دریافت می‌کنند.
به گفته ی وی ، هر شهروند می‌تواند به ازای کسب ۱۰۰ امتیاز، کارت طلایی از غرفه‌ها دریافت کرده و شماره سریال هر کارت، کد غرفه و کد ملی خود را باید به سامانه پیامک کنند تا در قرعه‌کشی حضور داشته باشند.
مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری قم افزود: برنامه قرعه کشی به صورت نرم افزاری و با حضور نمایندگان دادستانی، حراست و بازرسی شهرداری برگزار می شود.

روش جالب شهرداری تهران برای درآمدزایی

با اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای تمام افراد این امکان را دارند که خودرو خود را به مدت ۳۰ دقیقه و به صورت رایگان در معابر این طرح پارک کنند.

به گزارش مشرق، امیرحسین حیدرنیا معاون حمل ونقل ترافیک منطقه ۲ تهران درباره نحوه محاسبه میزان عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای توسط دوربین‌های هوشمند این طرح گفت: همانطور که اطلاع رسانی شد پارک حاشیه‌ای در ۹۵ معبر در منطقه ۲ تهران اجرا می‌شود که در تمامی این معابر ۳۰ دقیقه ابتدایی پارک رایگان است.

معاون حمل ونقل ترافیک منطقه ۲ تهران افزود: هنگامی که فردی در یکی از مناطق مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای خودروی خود را پارک می‌کند، ۳۰ دقیقه ابتدایی پارک خودرو به صورت رایگان است و پس از گذشت ۳۰ دقیقه ابتدایی فرد باید عوارض پارک خودروی خود را پرداخت کند.

روش جالب شهرداری تهران برای درآمدزایی

حیدرنیا ادامه داد:: به علت آنکه همواره هستند کسانی که قصد سوءاستفاده از برخی خلاء‌های قانونی را دارند ما برای جلوگیری از سوءاستفاده این افراد ۹۵ معبر هدف را به صورت منطقه‌ای تقسیم بندی کردیم.

وی تصریح کرد: این دسته از افراد پس از آنکه خودروی خود را در یکی از معابر هدف اجرای طرح پارک هوشمند حاشیه‌ای پارک می‌کنند، پس از ۳۰ دقیقه توقف رایگان اقدام به جابه جایی خودروی خود به چند خیابان آن طرف‌تر می‌کنند تا ۳۰ دقیقه رایگان دیگر بتوانند خودروی خود را پارک کنند و عوارض آن را پرداخت نکنند.

معاون حمل ونقل ترافیک منطقه ۲ تهران ادامه داد: ذکر این نکته ضروری است که بر روی تمامی تابلوهای پارک هوشمند حاشیه‌ای بارکدی نصب شده است که این بارکد نشان می‌دهد تقسیم بندی مناطق این طرح و معابری که در یک حلقه قرار می‌گیرند به چه شکل است.

حیدرنیا افزود: با نصب تمام زیر ساخت‌های این طرح و منطقه بندی تمام معابر این تصور اشتباه است که افراد فکر می‌کنند با جابه جایی خودروی خود پس از ۳۰ دقیقه در یک محدوده عوارض پارک هوشمند حاشیه‌ای شامل حال آن‌ها نمی‌شود.

معاون حمل ونقل ترافیک منطقه ۲ تهران گفت: هنگامی که معابر به چند حلقه و منطقه تقسیم بندی شد، وقتی فردی در یکی از حلقه‌های مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای خودروی خود را پارک می‌کند پلاک آن توسط دوربین‌های سیار و ثابت مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای خوانده می‌شود و اگر فرد پس از ۳۰ دقیقه خودروی خود را یک کوچه یا یک خیابان در آن منطقه جابه جا کند دیگر شامل تخفیف ۳۰ دقیقه‌ای پارک رایگان نمی‌شود و باید عوارض پارک حاشیه‌ای خود را پرداخت کند.

حیدرنیا تصریح کرد: اگر شهروندان می‌خواهند بدانند که کدام معابر در یک حلقه و منطقه قرار میگرد به هنگام پارک خودرو خود به بارکد ثبت شده بر روی تابلو نصب شده توجه کنند و اگر بارکد ثبت شده در ۲ نقطه یکسان بود بدانند که تنها می‌توانند ۳۰ دقیقه خودرو خود را بصورت رایگان پارک کنند.

وی بیان کرد: اگر فردی پس از ۳۰ دقیقه پارک خودروی خود در یکی از مناطق اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای از آن منطقه خارج شد و در منطقه‌ای دیگر اجرای این طرح خودروی خود را پارک کرد که بارکدهای ثبت شده در تابلوها متفاوت بود می‌تواند در آن نقطه نیز به مدت ۳۰ دقیقه خودروی خود را به صورت رایگان پارک کند.

معاون حمل ونقل ترافیک منطقه ۲ تهران گفت: به زبان ساده می‌توان گفت هنگامی که شخصی در منطقه‌ای از پونک که مشمول اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای بود به مدت ۳۰ دقیقه خودرو پارک کرد و پس از این مدت از پونک خارج شود و به منطقه سعادت آباد رفت به علت آنکه از حلقه اجرای طرح خارج شده در آن منطقه نیز می‌تواند خودروی خود را به مدت ۳۰ دقیقه بصورت رایگان پارک کند.

حیدرنیا تاکید کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده برخی از افرادی که فکر می‌کنند با جا به جایی یک کوچه‌ای خودروی خود پس از ۳۰ دقیقه پارک عوارض پارک هوشمند شامل حا ل آن‌ها نمی‌شود باید گفت با تکمیل تمام زیرساخت‌ها و نصب بارکد تمامی تابلوها معابری که در یک حلقه پارک هوشمند حاشیه‌ای قرار می‌گیرند برای افراد مشخص می‌شود و جابه جایی خودرو پس از ۳۰ دقیقه در آن حلقه با پرداخت هزینه پارک هوشمند حاشیه‌ای برای فرد همراه است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا حلقه‌های پارک هوشمند حاشیه‌ای در مراکز خرید و در کنار مراکز دانشگاهی ایجاد شده است گفت: طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای به صورت یکپارچه در حال برنامه ریزی و اجرا است و اولویت بندی ما بر اساس بار ترافیک موجود در معابر و شریان‌های درجه ۱، درجه ۲ و درجه ۳ در مناطق مختلف منطقه است.

معاون حمل ونقل ترافیک منطقه ۲ تهران گفت: اینکه برخی از دانشجویان اعتراض می‌کنند که چرا خیابان‌های مجاور مراکز دانشگاهی ان‌ها شامل طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای شده است باید گفت: ما در کنار اعتراض دانشجویان اعتراض افراد ساکن در آن منطقه را نیز داریم که از ترافیک موجود در آن منطقه ابراز نارضایتی می‌کنند.

حیدرنیا گفت: نگاه ما در بحث اجرای طرح مدیریت پارک هوشمند حاشیه‌ای نگاه درآمدزایی صرف نبوده و می‌توان گفت در کنار درآمدزایی نگاه ما به کاهش ترافیک شریان‌های اصلی است.

مروری بر عملکرد نجفی در شهرداری تهران

آقای محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که در ۱۱ روز گذشته صدر اخبار را از بابت قتل همسر دومش به‌خود اختصاص داده، با صدور کیفرخواست و انتقالش به زندان، وارد مرحله جدیدی شده است.

به گزارش مشرق، آقای محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران که در ۱۱ روز گذشته صدر اخبار را از بابت قتل همسر دومش به‌خود اختصاص داده، با صدور کیفرخواست و انتقالش به زندان، وارد مرحله جدیدی شده است. این در حالی است که در مدت ۶ماهه حضورش در طبقه هشتم ساختمان خیابان بهشت، هم با عملکرد پرسروصدایی همراه بود؛ به‌گونه‌ای که تهرانی‌ها هنوز روزهای پس از زلزله یا برف سنگین پایتخت را فراموش نکرده‌اند.

مروری بر عملکرد نجفی در شهرداری تهران

در ۵شهریور ۱۳۹۶، محمدعلی نجفی با انتخاب پنجمین شورای شهر تهران و دریافت حکم از وزارت کشور، رسماً به‌عنوان شهردار کارش را آغاز کرد و جایگزین آقای محمدباقر قالیباف شد و در ۲۳ اسفند ۱۳۹۶ نیز، از سِمَت خود استعفا داد. با آنکه مدت مدیریت نجفی به‌عنوان شهردار تهران بسیار کوتاه بود، در همین مدت نیز، حضور و غیاب او در مسند شهرداری حاشیه‌های فراوانی به‌همراه داشت.

نخستین حاشیه‌ها بعد از انتصاب رسمی او به‌عنوان شهردار تهران، اواخر آذر ۱۳۹۶ و همزمان با زلزله شدید تهران بود. دقایق پایانی چهارشنبه ۲۹ آذر، زلزله‌ای به بزرگی ۲/۵ در نزدیکی ملارد رخ داد و استان‌های تهران و البرز را لرزاند. این زلزله خسارت چندانی به ساختمان‌ها وارد نکرد؛ اما دو نفر در جریان آن کشته و ۱۱۷ نفر هم زخمی شدند.

هرکه می‌توانست، بار سفر بست و سوار بر خودرو راهی خروجی‌های پایتخت شد. ترافیک شدید در خروجی‌ها، حضور شبانه مردم در پارک‌ها و فضاهای باز شهر و اضطراب فراگیر از احتمال پس‌لرزه‌ها و زلزله‌ای شدیدتر باعث شد ستاد بحران تشکیل شود.

به قاعده باید رییس ستاد بحران شهردار شهر باشد؛ اما در این هیاهو، نجفی، شهردار وقت تهران، حاضر نشد. همه پرسیدند: در این بحران پایتخت، شهردار کجاست؟ بازار شایعه داغ شد؛ یکی می‌گفت شهردار تهران در سفر کیش است و دیگری می‌گفت دماوند. برخی گمانه‌ها هم از سفر خارج از کشور شهردار خبر می‌داد؛ اما تا روز بعد از آن بحران، از شهردار خبری نبود.

زلزله مدیریتی در تهران

روز بعد زلزله، درحالی‌که همه نگران پیامدهای زلزله و پس‌لرزه‌های آن بودند، شهردار وقت تهران فقط به نوشتن متن کوتاهی در اینستاگرامش بسنده کرد و نوشت در طول دیشب و امروز، با بخش‌های مختلف شهرداری در تماس بوده است: «به‌طورمرتب از زمان وقوع حادثه، پیگیری‌های لازم را انجام داده‌ام و حجم انبوه کارها مانع از آن شد که در تلگرام یا اینستاگرام اعلام حضور کنم؛ چرا که رسیدگی به وضعیت پیش‌آمده را مهم‌تر و حیاتی‌تر می‌دانستم». او همچنین اعلام کرد: «از صبح امروز با وجود اینکه دوسه برنامه ازپیش‌تعیین‌شده داشتم، در دفتر کاری خودم به‌صورت دائم با بخش‌های مختلف درارتباط بودم و بعد از بازدیدهای میدانی نیز خیالم راحت شد که موضوع کنترل شده است و فکر نمی‌کنم خطری شهروندان را در تهران تهدید کند». باوجوداین، بازهم کسی عکس و خبری از حضور فیزیکی خود در مناطق آسیب‌دیده منتشر نکرد.

نجفی در نخستین آزمونش رد شد

دو روز بعد، یعنی در ۲دی ۱۳۹۶، آقای پرویز سروری، عضو سابق شورای شهر تهران، زلزله تهران را نخستین آزمون شهردار جدید تهران دانست و اعلام کرد: متأسفانه گویا نجفی در نخستین آزمون خود رد شده است. وی گفت: «وقتی همه مردم تهران در تکاپو و استرس زلزله بودند، شهردار جدید تهران (آقای نجفی) کجا بوده و چه اقداماتی برای مدیریت بحران شهری انجام داده است؟ آیا شهردار تهران به‌عنوان متولی امور شهری نباید در رأس همه اقدامات صورت‌گرفته پس از زلزله حضور داشته باشد؟ در هیچ‌یک از تصاویر رسانه‌ای یا حتی گفت‌وگوهای تلویزیونی که به‌منظور آرامش حال شهروندان انجام شده، ما تصویر یا مصاحبه‌ای از ایشان نمی‌بینیم. برخی‌ها می‌گویند به ایشان به‌دلیل ناراحتی قلبی زلزله را خبر نداده‌اند؟ اگر چنین صحبتی صحت داشته باشد، وای به حال مردم تهران که شهردارشان حتی از حوادث شهری خبری ندارد؟ حتی پس از گذشت چند روز از وقوع حادثه، هنوز با واکنش صریح یا شفاف‌سازی شهرداری تهران دراین‌زمینه مواجه نیستیم؛ گویی وی هیچ‌گونه مسوولیتی درقبال بحران شهری نداشته است.

در جلسات حاضر بودم

البته عصر روز شنبه دوم دی، جلسه اضطراری ستاد مدیریت بحران شهر تهران به ریاست محمدعلی نجفی، شهردار تهران، در سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران برگزار شد. او در این جلسه به سوالاتی درباره غیبتش در زمان زلزله و تشکیل جلسه مدیریت بحران این‌گونه پاسخ داد: «در صبح روز چهارشنبه، بنده و رییس شورای شهر با رییس مجلس شورای اسلامی جلسه‌ای برگزار کردیم که اصلی‌ترین موضوعاتش پایداری تهران و زلزله بوده است. قرار شد مجلس در بودجه سال ۹۷، کمک‌هایی دراین‌باره به شهرداری کند». او همچنین در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در فضای مجازی اعلام شده که هنگام حادثه در سفر کیش بوده است، گفت: «۶ ماه است که کیش نرفته‌ام و در روز پنجشنبه جلسات مختلفی برگزار کردم که یکی از آن‌ها، جلسه با قرارگاه خاتم بود. از ساعت ۶ صبح پنجشنبه تابه‌امروز نیز، موضوعات زلزله تهران را پیگیری می‌کردم و در جلسات مختلف نیز یا بنده یا معاونانم حضور داشتند. البته سه ماه است مشهد نرفته‌ام و چندماهی نیز به خارج سفر نکرده‌ام». بااین‌حال سه روز بعد، یعنی در پنجم دی، آقای محسن هاشمی، رییس شورای شهر تهران، اعلام کرد قرار بوده نجفی، شهردار تهران امروز برای ارائه گزارش درباره وضعیت زلزله تهران و مدیریت بحران به شورا بیاید؛ اما کار اضطراری برایش پیش آمده و روز یکشنبه و در جلسه آتی شهردار تهران، برای تشریح مدیریت بحران در تهران به شورا می‌آید.

با یک برف، تهران زمینگیر می‌شود

یک ماه بعد از زلزله و در هفته اول بهمن ۱۳۹۶، تهران باردیگر دچار بحران و این‌بار مجموعه شهرداری با برف شدید غافلگیر می‌شود. مردم تهران هرسال پیش از شروع فصل بارندگی‌ها، جعبه‌های شن را در مجاری اصلی خیابان‌ها مشاهده می‌کردند؛ اما در آن زمان و در مدیریت جدید شهری، دیگر از این شن‌ها و وسایل اضطراری برای جلوگیری از انسداد خیابان‌ها و جاده‌های ناشی از برف و آب‌گرفتگی خبری نبود. شهروندان در تهران و جاده‌های منتهی به تهران با سختی و مشکلات روبه‌رو می‌شوند و اعتراض‌ها تا جایی بالا می‌گیرد که حتی هم‌حزبی‌های نجفی از عملکرد او انتقاد می‌کنند.


آقای محمدرضا عارف، رییس فراکسیون امید مجلس، اعلام می‌کند: «از شب گذشته تاکنون، تعداد زیادی درخت براثر سنگینی بارش برف شکسته که نشان می‌دهد عوامل شهرداری درخت‌ها را برف‌روبی نکرده‌اند. درضمن، شن‌پاشی در کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی نیز آن‌طورکه بایدوشاید، انجام نشده است. به‌طورجدی موضوع را ازطریق استانداری و شهرداری پیگیری می‌کنیم تا ببینیم چرا با وجود پیش‌بینی‌های هواشناسی، شهر بعد از بارش برف فلج شد».


بیشتر انتقادها مربوط به نبود نمک‌پاشی جاده‌ها و ضعف در پاکسازی و برف‌روبی است. درحالی‌که مردم منتظرند شهردار تهران توضیحی درباره شرایط پیش‌آمده بدهد، او به نوشتن توییتی اکتفا می‌کند؛ توییتی که واکنش‌های فراوانی به‌همراه داشت. او به‌جای عذرخواهی یا ارائه راهکار عملی در حیطه مسوولیت خود نوشت: «از شهروندان خوب تهرانی، به‌خصوص جوانان و دانش‌آموزان دبیرستانی، دعوت می‌کنم از چند ساعت دیگر و با گرم‌ترشدن هوا، درکنار مأموران شهرداری به سبک‌ترشدن بار شاخه‌های درختان از برف به‌آرامی و به‌دقت کمک کنند». برخی اعتراض کردند که نجفی خیابان‌ها را رها کرده و نگران درختان است و عده‌ای دیگر به کنایه «تکاندن برف از روی درخت‌ها» به‌وسیله جوانان را مظهر مدیریت اصلاحاتی دانستند. در همین زمان، بازهم شایعه‌ای مبنی بر حضور شهردار در کیش مطرح شد که نه تکذیب شد و نه تأیید.

استعفایی پرحاشیه

نجفی نه‌تنها آمدنش به شهرداری و شیوه مدیریتش در این دوره پرحاشیه بود، بلکه رفتنش نیز بسیار پرقصه بود. او با وجود استعفاهای مکررش در منصب‌های گذشته، گفته بود حال جسمی‌اش خوب است و به کارش ادامه می‌دهد؛ اما شب ۲۲ اسفند ۱۳۹۶، استعفای خود را از شهرداری به شورا داد و فردای آن روز علنی شد. او ابتلا به بیماری جدید را دلیل استعفای خود اعلام کرد و گفت: «قرار است از ابتدای اردیبهشت ‌۱۳۹۷، به‌علت بیماری در بیمارستان بستری شوم. حدود یک‌ونیم ماه قبل براساس اعلام پزشکان معالج، به بیماری‌ای مبتلا شدم که هم مرحله درمان سخت و هم مرحله بعد از درمان طولانی‌مدت است؛ ازاین‌رو، به‌ناچار استعفا را مطرح کردم و از شورا خواهش می‌کنم عذر من را بپذیرد».
پس از موافقت شورای شهر تهران با استعفای نجفی، باردیگر بازار شایعه گرم شد. آقای مرتضی الویری، عضو شورای شهر پایتخت، دلیل استعفای نجفی را احضار غیرمؤدبانه بر سر ماجرای رقص دختربچه‌ها در مراسم روز زن اعلام کرد. برخی از اعضای شورای شهر تهران نیز عملکرد فسادستیز نجفی و فشارهای بیرونی را در استعفای شهردار تهران مؤثر دانستند و عده‌ای هم خزانه خالی شهرداری را دلیل استعفای نجفی اعلام کردند. گمانه‌ها ادامه داشت تا زمانی‌که تصاویر نجفی درکنار زنی جوان به‌نام «میترا استاد» منتشر شد و پس از مدت کوتاهی، خبر رسید با این زن ازدواج کرده است. باردیگر موضوع استعفای شهردار پیشین بر سر زبان‌ها افتاد و این‌بار عامل اصلی استعفا را نه بیماری، بلکه ازدواج دوم وی عنوان کردند؛ ازدواجی که در انتهای داستان پرحاشیه نجفی در مدت کوتاه شهردارشدنش، به‌اتهام قتل زن دوم وی منجر شد.